Klachtenprocedure

Geplaatst op dinsdag 17 januari 2017

Het zou kunnen zijn, dat u klachten heeft over het onderwijs bij ons op school. Bij Stichting SchOOL is een Klachtenregeling van kracht om een zorgvuldige behandeling van klachten garanderen. In het belang van de betrokkenen, maar ook het belang van de school (een veilig schoolklimaat). Het klachtrecht heeft een signaalfunctie die de schooldirectie en evt het schoolbestuur kan ondersteunen bij het verbeteren van het onderwijs en de goede gang van zaken op school. Voor toepassing van deze regeling zijn we aangesloten bij de landelijke onafhankelijke klachtencommissie.

Waarover wel en niet?
Klachten kunnen onder meer betrekking hebben op de begeleiding van leerlingen, toepassing van strafmaatregelen, beoordeling van leerlingen, de inrichting van de schoolorganisatie, seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie geweld en pesten. De klachtenregeling is niet van toepassing op klachten waarvoor een aparte regeling en proceduremogelijkheid bij een commissie bestaat. Deze klachten worden langs die lijn afgehandeld. De klachtenregeling is evenmin van toepassing indien het een klacht betreft tegen een besluit van het bevoegd gezag van een openbare school in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Tegen deze besluiten is bezwaar en beroep op grond van de Awb mogelijk.

Klachtenafhandeling
Wanneer die klacht gericht is op het functioneren van een leerkracht, dan neemt u eerst rechtstreeks contact met de leerkracht op. Indien er na gesprekken geen oplossing is gevonden kunt u met uw klacht terecht bij de vertrouwenspersoon van school.

Wanneer u klachten heeft die de totale school betreffen, neemt u contact op met de directeur. Vervolgens kunt u terecht bij de Medezeggenschapsraad (MR) van onze school. De MR is het officiële orgaan van elke school. Mocht er dan nog geen oplossing gevonden zijn en blijft de klacht bestaan, dan neemt u contact op met het stichtingsbestuur.

Klachtenprocedure
Voor verdere informatie over de klachtenprocedure of het indienen van een klacht bij het stichtingsbestuur neemt u contact op met mevrouw E. Niezen, telefoonnummer 0320-767700.

Het adres voor het schriftelijk voorleggen voorleggen van uw klacht is:

Bestuur Stichting SchOOL
T.a.v. Mevr. E. Niezen
Postbus 2451
8203 AL  Lelystad
E-mail: klachten@stichtingschool.nl


Centraal meldpunt Vertrouwensinspecteurs
Voor klachten op het gebied van (seksueel) geweld, intimidatie, discriminatie, onverdraagzaamheid, radicalisering en dergelijke kunt u ook contact opnemen met het landelijk meldpunt vertrouwensinspecteurs, 0900-1113111.